Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog Grid / Food Cost – czym jest, jak go policzyć, co wskazuje /

koszty w gastronomii

Dla części osób, które decydują się otworzyć własny lokal gastronomiczny, czy to kawiarnię, czy restaurację, najbardziej liczy się klimat i jakość dań. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że gastronomia, to biznes podlegający podobnym zasadom, jak inne. Aby działał jak najlepiej w zdrowej strukturze, konieczne jest regularne wykonywanie analiz, spisów i obliczeń. O ile w części branż analizy rynku, produktu czy finansów są na porządku dziennym, a tyle właściciele punktów gastronomicznych niekoniecznie doceniają te narzędzia.

FOOD COST co to za wskaźnik?

Food Cost to stosunek kosztu towaru, który potrzebujemy do produkcji dania, do ceny sprzedaży tego dania:

 

Aby go obliczyć potrzebujemy wiedzieć, w ile poszczególnych składników kucharze wykorzystują do każdej pozycji z menu, oraz jaka jest cena sprzedaży, za które oferujemy danie klientom. Dzięki temu wskaźnikowi wiemy, czy koszty jakie ponosimy podczas produkcji dania są na odpowiednim poziomie w stosunku do tego, ile na danym daniu zarabiamy. Po obliczeniu uznaje się, że optymalny stosunek mieści się w granicach 20% – 30%

PRZYKŁAD WYLICZENIA FOOD COST

Spróbujmy pokazać jak wygląda wyliczenie food cost na łatwym przykładzie. Zasada dokonywania obliczeń jest taka sama, bez względu na ilość produktów.

Produkt

Jednostka

 Cena za jednostkę   (netto) w zł

 Gramatura

Koszt 1 porcji (netto)

Mąka pszenna

kilogram

1,90

0,3 kg

0,57

Jajka

sztuki

0.65

3 szt.

1,95

Mleko

litry

3

0,25 l

0,75

Woda

litry

1,17

0,25 l

0,29

Olej

litry

6,49

0,03 l

0,19

Nutella

kilogram

31

0,015

0,5

 

 

 

Suma w zł

4,25

 

*koszt netto jednej porcji liczymy, mnożąc gramaturę razy cenę

*podane ceny są przykładowe

Koszt netto jednej porcji naleśników z nutellą wynosi 4,25 zł. Jeżeli sprzedajemy te naleśniki za 16 zł za porcję, to ich cena netto wynosi około 15 złotych. Aby policzyć food cost:

4,25/15 x 100%= 28%

W powyższym przykładzie wskaźnik znajduje się na poziomie 28%, czyli optymalnym.

JAK KONTROLOWAĆ FOOD COST

Aby sprawować kontrolę nad swoim lokalem, kluczowe są dwie umiejętności: utrzymanie rzetelności i systematyczności. Jedyna możliwość, żeby wskaźnik ten był odbiciem rzeczywistych kosztów żywności, to skrupulatna kontrola na każdym etapie drogi. Rozpoczynając od kosztów związanych z kosztem zakupu, poprzez dostawę, przechowywanie i oprawienie produktu, kończąc na podaniu dania klientowi.

  • Kiedy posiadamy odpowiednie wyliczenia musimy okresowo ponawiać je, korzystając z realnych kosztów zakupów, jakie ponieśliśmy. Jest to ważne, ponieważ ceny produktów zmieniają się, szczególnie nieunikniona jest stopniowa zmiana ceny na wyższą w czasie.
  • Obliczając food cost dla poszczególnych dań, warto jest obliczyć również ten wskaźnik dla danej grupy dań, na przykład dań głównych, deserów, itd. Mając obliczoną średnią z FC wszystkich dań z danej grupy mamy dwie wartości, których odchylenie musimy kontrolować. Pozwala to na dużo łatwiejsze porównanie zmian po określonym czasie, ponieważ nie porównujemy każdej pozycji z osobna. Jeżeli realny food cost całej grupy jednego miesiąca wynosi 30%, drugiego 32%, a średni food cost dla grupy wynosi 29%, to warto zwrócić na to szczególną uwagę.
  • Znając food cost poszczególnych dań z menu warto sprawdzić, czy część z nich nie sprzedaje się zdecydowanie gorzej, niż inne, i dokonać optymalizacji dań w menu. Mogą one generować ukrytą stratę dla lokalu, którą warto wyeliminować.

 

ZMIANY FOOD COST

Wiemy, że food cost jest bardzo powiązany z ceną, za jaką kupujemy produkty oraz ceną, za jaką sprzedajemy dania z menu. FC łatwo ulega zmianie, kiedy:

  • Wzrosną lub zmaleją ceny kupowanych towarów. Często dzieje się tak ze względu na sezonowość, a w dłuższym okresie jest to wynik zjawiska ekonomicznego nazywanego inflacją.
  • Restauracja zmienia ceny. Zmiana ceny na wyższą powoduje obniżenie food cost, a zmiana na niższą powoduje podwyższenie wskaźnika (przy założeniu, że koszty produktów są niezmienne).
  • Wprowadzamy inne technologie obróbki, pozwalające zmienić koszty przygotowania dania.

Zmiany w poziomie FC powinny dać właścicielowi znać o zmieniającej się sytuacji. Może to dotyczyć zmiany cen na rynku, czy pogorszenia się warunków umowy u obecnego dostawcy jedzenie. Warto pogłębić analizę sytuacji.

Załóżmy, że dostrzegliśmy w porę zmiany wskaźnika i pogłębiliśmy analizę na tyle, żeby dowiedzieć się ze w danym miesiącu wydaliśmy dużo więcej, w relacji do poprzednich trzech miesięcy. Przyczyną mogą być przykładowo:

  • wyższa cena u dostawcy;
  • inne gramatury w przepisie;
  • straty wynikające z kradzieży czy sposobu przygotowania;
  • promocje, obniżające cenę.

 

Food cost jest bardzo pożytecznym wskaźnikiem, który pozwala uzyskać większą świadomość o strukturze kosztów. To właśnie elementy FC mają bezpośredni wpływ na zyski, jakie przynosi restauracja. Ta analiza powinna być jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez właścicieli i managerów wykorzystywanych do kontroli kluczowych kosztów.

Leave a Comment