Dla części osób, które decydują się otworzyć własny lokal gastronomiczny, czy to kawiarnię, czy restaurację, najbardziej liczy się klimat i jakość dań. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że gastronomia, to biznes podlegający podobnym zasadom, jak inne. Aby działał jak najlepiej w zdrowej strukturze, konieczne jest regularne wykonywanie analiz, spisów i obliczeń. O ile w części branż analizy rynku, produktu czy finansów są na porządku dziennym, a tyle właściciele punktów gastronomicznych niekoniecznie doceniają te narzędzia.
FOOD COST co to za wskaźnik?
Food Cost to stosunek kosztu towaru, który potrzebujemy do produkcji dania, do ceny sprzedaży tego dania:
Aby go obliczyć potrzebujemy wiedzieć, w ile poszczególnych składników kucharze wykorzystują do każdej pozycji z menu, oraz jaka jest cena sprzedaży, za które oferujemy danie klientom. Dzięki temu wskaźnikowi wiemy, czy koszty jakie ponosimy podczas produkcji dania są na odpowiednim poziomie w stosunku do tego, ile na danym daniu zarabiamy. Po obliczeniu uznaje się, że optymalny stosunek mieści się w granicach 20% – 30%
PRZYKŁAD WYLICZENIA FOOD COST
Spróbujmy pokazać jak wygląda wyliczenie food cost na łatwym przykładzie. Zasada dokonywania obliczeń jest taka sama, bez względu na ilość produktów.
Produkt | Jednostka | Cena za jednostkę (netto) w zł | Gramatura | Koszt 1 porcji (netto) |
Mąka pszenna | kilogram | 1,90 | 0,3 kg | 0,57 |
Jajka | sztuki | 0.65 | 3 szt. | 1,95 |
Mleko | litry | 3 | 0,25 l | 0,75 |
Woda | litry | 1,17 | 0,25 l | 0,29 |
Olej | litry | 6,49 | 0,03 l | 0,19 |
Nutella | kilogram | 31 | 0,015 | 0,5 |
|
|
| Suma w zł | 4,25 |
*koszt netto jednej porcji liczymy, mnożąc gramaturę razy cenę
*podane ceny są przykładowe
Koszt netto jednej porcji naleśników z nutellą wynosi 4,25 zł. Jeżeli sprzedajemy te naleśniki za 16 zł za porcję, to ich cena netto wynosi około 15 złotych. Aby policzyć food cost:
4,25/15 x 100%= 28%
W powyższym przykładzie wskaźnik znajduje się na poziomie 28%, czyli optymalnym.
JAK KONTROLOWAĆ FOOD COST
Aby sprawować kontrolę nad swoim lokalem, kluczowe są dwie umiejętności: utrzymanie rzetelności i systematyczności. Jedyna możliwość, żeby wskaźnik ten był odbiciem rzeczywistych kosztów żywności, to skrupulatna kontrola na każdym etapie drogi. Rozpoczynając od kosztów związanych z kosztem zakupu, poprzez dostawę, przechowywanie i oprawienie produktu, kończąc na podaniu dania klientowi.
- Kiedy posiadamy odpowiednie wyliczenia musimy okresowo ponawiać je, korzystając z realnych kosztów zakupów, jakie ponieśliśmy. Jest to ważne, ponieważ ceny produktów zmieniają się, szczególnie nieunikniona jest stopniowa zmiana ceny na wyższą w czasie.
- Obliczając food cost dla poszczególnych dań, warto jest obliczyć również ten wskaźnik dla danej grupy dań, na przykład dań głównych, deserów, itd. Mając obliczoną średnią z FC wszystkich dań z danej grupy mamy dwie wartości, których odchylenie musimy kontrolować. Pozwala to na dużo łatwiejsze porównanie zmian po określonym czasie, ponieważ nie porównujemy każdej pozycji z osobna. Jeżeli realny food cost całej grupy jednego miesiąca wynosi 30%, drugiego 32%, a średni food cost dla grupy wynosi 29%, to warto zwrócić na to szczególną uwagę.
- Znając food cost poszczególnych dań z menu warto sprawdzić, czy część z nich nie sprzedaje się zdecydowanie gorzej, niż inne, i dokonać optymalizacji dań w menu. Mogą one generować ukrytą stratę dla lokalu, którą warto wyeliminować.
ZMIANY FOOD COST
Wiemy, że food cost jest bardzo powiązany z ceną, za jaką kupujemy produkty oraz ceną, za jaką sprzedajemy dania z menu. FC łatwo ulega zmianie, kiedy:
- Wzrosną lub zmaleją ceny kupowanych towarów. Często dzieje się tak ze względu na sezonowość, a w dłuższym okresie jest to wynik zjawiska ekonomicznego nazywanego inflacją.
- Restauracja zmienia ceny. Zmiana ceny na wyższą powoduje obniżenie food cost, a zmiana na niższą powoduje podwyższenie wskaźnika (przy założeniu, że koszty produktów są niezmienne).
- Wprowadzamy inne technologie obróbki, pozwalające zmienić koszty przygotowania dania.
Zmiany w poziomie FC powinny dać właścicielowi znać o zmieniającej się sytuacji. Może to dotyczyć zmiany cen na rynku, czy pogorszenia się warunków umowy u obecnego dostawcy jedzenie. Warto pogłębić analizę sytuacji.
Załóżmy, że dostrzegliśmy w porę zmiany wskaźnika i pogłębiliśmy analizę na tyle, żeby dowiedzieć się ze w danym miesiącu wydaliśmy dużo więcej, w relacji do poprzednich trzech miesięcy. Przyczyną mogą być przykładowo:
- wyższa cena u dostawcy;
- inne gramatury w przepisie;
- straty wynikające z kradzieży czy sposobu przygotowania;
- promocje, obniżające cenę.
Food cost jest bardzo pożytecznym wskaźnikiem, który pozwala uzyskać większą świadomość o strukturze kosztów. To właśnie elementy FC mają bezpośredni wpływ na zyski, jakie przynosi restauracja. Ta analiza powinna być jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez właścicieli i managerów wykorzystywanych do kontroli kluczowych kosztów.